Den anbefalede metode
Sporfilmsmålerne er den anbefalede metode at måle radon med. Teknologien er gammel og robust, og den påvirkes ikke umiddelbart af sine omgivelser.
Udover det er der to gode grunde til at bruge dem:
- Disse målere er kalibrerede. Det vil sige, at når de siger “200” under mikroskopet, så er det korrekt.
- Resultatet rapporteres sammen med årsmiddelværdien, som er det tal, man skal sammenligne grænseværdien med.
Ser attraktive ud
De elektroniske målere ser mere attraktive ud. Det er rart at kunne følge radonniveauet på en skærm eller i en app, og man kan se de virker.
Desværre påvirkes elektronik af ting som f.eks. lugtfugtighed. Derfor er det vigtigt at forstå, at hvis man bruger en billigere elektronisk måler, så er den ikke kalibreret. Det betyder at selvom den siger “200” kan man ikke regne med at det svarer til 200 Bq/m³.
- De kan kalibreres men det er kun de mere avancerede der er da det koster mere at kalibrere end at købe selve måleren.
- Gennemsnittet kan aflæses, men er ikke lavet om til den årsmiddelværdi, man bruger til at sammenligne med hvorvidt man er over grænsen eller ej.
- Men vi mener, de har en plads i vores verden af radonmålere. Så længe man ikke lader sig skræmme over en kort periode med “højt” radonniveau eller tager tallene alt for bogstaveligt, så kan man nemt følge med i hvordan radon kan komme og gå i indendørsklimaet. Og med en test med sporfilm kan man sikre sig, at den elektroniske måler ikke viser alt for lavt eller højt i forhold til den fastlagte, kalibrede værdi.









